چنین به نظر میرسد که عناصر تصوری موجود در آثار هخامنشی تنها برای تزیین و زیباسازی به کار گرفته نشدهاند بلکه دارای بیانی نمادین و مفهومی عمیقتر میباشند.
آثار به جا مانده از این دورهی تاریخی،گویای آن است که بسیاری از تصاویر منقوش بر سنگ و دیوار بناها،ظروف و ریتونها و زیورالات و اشیاء،بهعنوان نشانههای نمادین ترسیم شدهاند.برای مثال،نقش شیر را بارها و بارها در آثار هخامنشی میبینیم.درخت سرو و گل نیلوفر آبی نیز از جمله نقوشی هستند که هنرمندان هخامنشی مصرانه در جایجای پارسه(تخت جمشید)به تصویر کشیدهاند و در کتابها و منابع مختلف از آنها بهعنوان نماد یاد شده و هریک را یادآور مفهومی خاص دانستهاند.
از جمله:شیر که نمادی است از خورشید و گاو که نماد ماه است.
نقوش دوران هخامشی به چهار دسته:گیاهی، جانوری،انسانی و انتزاعی تقسیم شده است.
حدود سیصد تصویر که بهطور تصادفی از بین تصاویر و نقوش هخامنشی انتخاب شده،در این دستهبندی جای گرفته و سپس بررسی شدهاند.مقالهی حاضر به بررسی دسته نقوش گیاهی پرداخته است.
بررسی عناصر بصری در نقوش گیاهی هخامنشی
در این پژوهش،بهطور کلی هر عنصر تصویری،بهعنوان یک فرم،مورد توجه قرار گرفته است.به این ترتیب که تصاویر و نقوش،به فرمهای سادهی سازندهشان تبدیل شده و آن فرمها و عناصر بصری مورد تحلیل قرار گرفتهاند.
مصال بسیار ساده،نقش سرور است که فرم انتزاعی منطبق بر آن، یک مثلث رو به بالاست یا گل نیلوفر،که از ترکیب دایره و دو فرم مثلث ساختهشده است.از آنجا که شکلها بسته به حالت و موقعیتی که دارند
میتوانند القا کنندهی مفهومیباشند،هریک رسانندهی معنا و پیامی خاصاند.
اینکه نقش یا وسیله یا چیز یا مکانی دارای چه شکلی باشد،گرد باشد یا سه گوش یا چهار گوش،دارای فرم کشیدهی عمودی یا افقی،از تفاوت معنایی خاص برخوردار است.سه فرم اصلی(مثلث،مربع،دایره) با چهار جهت در فضا طبقهبندی میشوند.مشخصهی مربع حالت افقی و عمودی آن است،مشخصه مثلث،حالت مورب و قطری بودن آن است و مشخصه دایره،حالت مدور آن است.(ایتن،1383،ص 62(
برای اینکه بدانیم هخامنشیان برای برگزیدن نمادهای خود آیا به فرمها و عناصر بصری موجود در آنها توجه داشتهاند یا خیر،تصاویر جامعه نمونه مورد پرسش و آزمون قرار گرفته و نتیجه به آمار تبدیل شده است.
آمارگیری و پرسش بر روی هفتاد تصویر گیاهی(از بین سیصد تصویر جامعه نمونه)انجام شده و باتوجه به ویژگیهای مانند خاستگاه اثر و نمادین بودن آن،جدولبندی شده و نتایج به دست آمده مورد تفسیر قرار گرفته است.
یافتههای مربوط به نقوش گیاهی
باتوجه به نمودار نقوش گیاهی،این نکته آشکار میشود که نقوش گیاهی را در آثار هخامنشیان،بیشتر،گلها تشکیل دادهاند و از بین گلها،نقش گل نیلوفر(لوتوس)از سایرین بیشتر است.
در مورد نوع نمایش این آثار،به خوبی میتوان برتری میزان به کارگیری نقش برجسته را نسبت به سایر گزینهها دید.
همچنین میتوان با یقین گفت که هخامنشیان غالبا نقش گیاهان را بهعنوان نشانه نمادین به تصویر کشیدهاند.هر گیاه منقوش، تقریبا همواره،یادآور مفهومی دیگر،نیز بوده است و بسیار اندک دیده میشود که نقش گیاه یا گلی تنها برای تزیین یا شبیهسازی به کار رفته باشد.*
نکتهی شایان توجه این است که فرم و شکل انتزاعی منطبق بر این نقوش تقریبا در تمام موارد،شامل دایره و مثلث میباشد یا ترکیب این دو.گل چندپر( rosette )که کاملا با فرم دایره مطابقت دارد،نمادی است از خورشد؛یا سرو که به فرم مثلث دیده میشود میتواند اشارهای باشد به عالم بالا.
احتمالا انتخاب سرو بهعنوان نمادی والا و حایز اهمیت در دورههای مختلف تاریخی،بیارتباط با شمایل و فرم این درخت نیست.
این فرمها با مفهوم تقدس و مورد احترام بودن گیاهان در آن دوره همخوانی و تطابق دارد.چنانکه میدانیم،دایره نمادی است از الوهیت و آسمانی بودن.پلان دایره هنوز هم در معماری اماکن مقدس الهامبخش معماران است.
حرکت دایرهای،کامل و تغییرناپذیر است،بدون آغاز و پایان. به همین دلیل دایره را نمادی از زمان نیز دانستهاند.پلان دایره معمولا در قبایل غیر یکجانشین به کار میرفته حال آنکه پلان مکانهای زندگی یکجانشین معمولا مربع بوده است.دایره به دلیل نداشتن گوشه و زاویههای تیز،فرمی آرامشبخش و پویاست.
در نقوش گیاهی پارسه(تخت جمشید)گلهای دایره شکل هشت پر یا دوازده پر بسیار دیده میشود.آرامگاه کوروش نیز که بسیار ساده و فاقد تزیینات ساختهشده است،تنها به نقش یک گل دوازده پر که درون یک گل بیست و چهار پر محاط شده است،مزین است.این گلها را گل خورشید هم مینامند و میتواند نمادی از خورشید و مهر باشد.
گیاهانی نیز در این دوره ی تاریخی به فرم مثلث(معمولا مثلث رو به بالا)مجسم شدهاند.نیرو و اشاره مثلث از داخل فرم،رو به بیرون و بالاست.گویی ما را به جهان بالا و آسمان رهنمون می شوند.نقش سرو،نمونه و مصداق کاملی برای این گفته است.هرچند امروزه زبان نمادها دیگر کاربرد وسیع و عمیق روزگار باستان را ندارد اما برخی باورها و رسوم هنوز ریشه در مفاهیم نمادین گذشتهشان دارند. چنانکه سروهای بلند قامت هنوز هم در اماکن مقدس،چشم را به آسمان رهنمون میشوند و گنبد مدور مسجد،دل را به آرامش دعوت میکنند.
نشانه نمادین:نقشهایی که صرفا برای نشان دادن همان موضوع،منقوش نشدهاند بلکه از طریق جابجایی معنایی،یادآور کارکرد یا مفهوم دیگری باشند.
نشانه شمایلی:نقشهایی که بدون جابجایی معنایی براساس شباهت زیاد به مصداق،شناخته شده و تنها بیان روایتگری یا شبیهسازی داشته باشد.
برای آشنایی بیشتر با نشانهشناسی میتوانید به کتاب نشانهشناسی کاربردی،نوشته فرزان سجودی یا نشانه شناسی پییر گیرو،نوشته محمد نبوی مراجعه کنید.
منابع:
ایتن،یوهان.طرح و فرم،چاپ سوم،تهران:نشر مارلیک،1383.
-پور عبد اله،حبیب اله.تخت جمشید از نگاهی دیگر،شیراز:نشر بنیاد فارسشناسی،1377.
توانرگ،محمد کاظم.تخت جمشید پاسارگاد و نقش رستم.شیراز: انتشارات تخت جمشید،1382.
سجودی،فرزان،نشانهشناسی کاربردی،1383،تهران:نشر قصه
شاپور شهبازی.علیرضا،پژوهشهای هخامنشی،شیراز:مؤسسه تحقیقات هخامنشی،1350.
شاپور شهبازی،علیرضا.شرح مصور تخت جمشید،چاپ دوم، تهران:سازمان میراث فرهنگی،1375.
کسراییان،نصر اله.تخت جمشید،تهران:نشر چشمه،1373.
گریشمن،رمان.تاریخ ایران،ترجمهی دکتر محمد معین،تهران: نشر دنیای کتاب،1381.
مرادی غیاثآبادی،رضا.منشور کوروش،چاپ پنجم،تهران:نوید شیراز،1384.
محمدپناه،بهنام.کهن دیار،چاپ سوم،تهران:انتشارات سبزان، 1386.
-نامی،غلامحسین.مبانی هنرهای تجسمی،تهران:انتشارات توس،1371.
وکیلزاده،داوود.تخت جمشید یادگار باستان،چاپ اول،تهران: انتشارات میردشتی،1386.
نظرات شما عزیزان:
.: Weblog Themes By Pichak :.